Konspekt lekcji historii - klasaV
Temat:
Rządy w starożytności i współcześnie
Treści programowe:
- despotyzm w Egipcie
- demokracja w Grecji
- republika w Rzymie
- współczesne formy demokracji i ich związek z antykiem
Cele lekcji: -po zakończonych zajęciach uczeń:
pamięta:
q pojęcia: władza despotyczna, demokracja, zgromadzenie ludowe, republika, konsul, senat, trybun ludowy, cesarz, rzeczpospolita,
q skąd wywodzą się pojęcia związane z życiem politycznym: demokracja, obywatel, republika;
rozumie:
q wyżej wymienione pojęcia,
q podstawową różnicę między władzą despotyczną w Egipcie a demokracją w Grecji,
q na jakich zasadach opiera się współczesna demokracja w Polsce;
potrafi:
q prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji,
q wyjaśnić różnicę między władzą despotyczną w Egipcie a demokracją w Grecji,
q podać przykłady stosowania procedur demokratycznych w swoim otoczeniu.
W trakcie lekcji uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
- korzystanie z różnych źródeł wiedzy
- skuteczne porozumiewanie się
- poprawne posługiwanie się językiem ojczystym
- twórcze rozwiązywanie problemów
- efektywne współdziałanie w zespole
Materiały:
- podręcznik, zeszyt ćwiczeń
- ilustracje przedstawiające atrybuty władzy faraonów i zgromadzenie ludowe
- witryna internetowa Sejmu RP
Metody:
- praca z podręcznikiem, rozmowa nauczająca, praca w grupach
Czas: 1 godzina lekcyjna
Struktura i opis lekcji:
Wprowadzenie
Ø podział klasy na grupy, które jest jednocześnie przypomnieniem charakterystycznych pojęć związanych ze starożytnym Egiptem, Grecją i Rzymem (uczniowie losują karteczki z wypisanymi pojęciami (albo rysunkami); wyszukują swoje grupy – siadają przy odpowiednim stoliku (na stolikach stoją kartoniki z nazwami państw: Egipt, Grecja, Rzym), w jednym zdaniu wyjaśniają dlaczego wybrali akurat tę grupę
Ø wyjaśnienie tematu i celu lekcji
Rozwinięcie
Ø praca w grupach – na podstawie podręcznika każda grupa na małych karteczkach wypisuje charakterystyczne cechy prowadzenia rządów w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.
Ø następnie przedstawiciel każdej grupy podchodzi do wcześniej przygotowanego przez nauczyciela dużego arkusza papieru z wypisanymi nazwami państw i przykleja karteczki omawiając je krótko w odpowiednim miejscu, przy czym zwracam uwagę na różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami rządów
Ø aby pokazać uczniom współczesne formy demokracji pokazuję im witrynę internetową Sejmu RP (wykorzystuję rzutnik multimedialny i laptop albo w pracowni komputerowej każdy uczeń siada przy komputerze i samodzielnie (lub parami – w zależności od możliwości jakie posiadamy) pracuje z tą stroną www.
Podsumowanie i refleksja
Lekcję kończymy zastanawiając się wspólnie czy w naszej szkole lub klasie podejmuje się jakieś decyzje w sposób demokratyczny.
Metody kontroli:
ćwiczenie 1 s. 41
ćwiczenie 5 s. 42 (zeszyt ćwiczeń)
opracowała: Dorota Datta